Sivulle on kerätty larpeissa esiintyviä termejä ja niiden selityksiä.
Afterit – Pelin jälkeen järjestettävä hengailu, jossa ei olla enää hahmoissa. Yleensä debriefin jälkeen.
Black box – Tila (esim. huone), jossa voidaan pelata pelistä erillisiä kohtauksia, aikoja, tapahtumia. Esimerkiksi takaumia menneisyydestä.
Bleed – Hahmon ja pelaajan tunteiden sekoittuminen. Esimerkiksi hahmon tunnetila jää päälle pelin jälkeen.
Bofferi – Pehmomiekka, yleensä tehty muoviputkesta, pehmusteista ja ilmastointiteipistä
Briiffit – Perehdytystä hahmoon, pelimaailmaan, pelityyliin ja kaikkeen peliin liittyvään. Usein ennen peliä kirjoitetussa muodossa tai paikan päällä ennen peliä.
Debrief – Pelin jälkeinen pelin purkaminen muiden pelaajien kanssa. Myös jälkikäteen pelinjohdolle kirjoitettu selostus hahmon tekemisistä.
Hahmo – Kuvaus pelaajan pelaamasta hahmosta pelissä.
Hold – Monissa peleissä käytetty turvasana, joka keskeyttää pelin vaaratilanteessa.
Hype – Ennen peliä koskeva intoilu. Näkyy usein sosiaalisessa mediassa.
Ifgame – Ei täysin pelissä mukana, mutta ei poiskaan. Esimerkiksi vessassa käyminen voi olla ifgame.
Ingame- Pelissä tapahtuva asia, joka käsitellään hahmoina.
Kakkostyypin kiva – Hahmolla voi olla kurjaa, mutta pelaajalla kivaa. Positiivinen kokemus pelaajalle.
Kevythahmo – Pelissä oleva hahmo, jolla ei ole niin paljoa suunniteltuja juonia ja kontakteja kuin varsinaisilla hahmoilla. Usein kevythahmoilla on pienempi pelimaksu.
Lateksiase – Lateksista tehty pehmeä asejäljitelmä, hienompia kuin bofferit
Lyhytkuvays / Lyhäri – Yleensä ensimmäinen, lyhennetty tieto hahmosta.
Mallinnus – Tavat ja tekniikat, joita käyttäen tehdän asioita, joita ei voi tehdä oikeasti. Esimerkiksi pelissä tapahtuva tappelu voidaan tehdä mallintaen.
Metatieto – Tietoa, joka annetaan pelaajalle, mutta hahmo ei tiedä asiaa.
NPC/EPH – Non-player-character/Ei-pelaajahahmo eli pelissä mukana oleva hahmo, joka toimittaa tiettyä pelinjohtoa avustavaa roolia. Pelaajat eivät välttämättä tiedä ketkä ovat NPC-hahmoja.
PJ/GM – Pelinjohtaja (gamemaster), pelin järjestäjä. Pelinjohtajia voi olla useampia.
Post-low / PLD (Post-larp depression) – Pelin jälkeen koettu alakuloisuus. Intensiivisen kokemuksen jälkeen paluu arkeen voi olla vaikea.
Proppi / Proppaus – Hahmojen puvustus, pelipaikan lavastus.
Suurimman draaman sääntö – Toimi tavalla, joka luo mahdollisimman paljon peliä, ei välttämättä siten kuten hahmo toimisi. Esimerkiksi salaisuuden paljastuminen voi luoda peliä, vaikka olisikin hahmolle epämieluisaa.
Turvasana – Turvasana lopettaa joko tietyn kohtauksen jos se on käynyt jollekin osapuolelle liian intensiiviseksi (usein ”turvasana” tai ”punainen”) tai vaaratilanteessa koko pelin (usein ”hold” tai ”peli seis”).